Vergoedingen fysiotherapie

Fysiotherapie in 2018?
Het kan gebeuren dat ook u in 2018 fysiotherapie nodig heeft. Per jaar komen ruim drie miljoen mensen bij de fysiotherapeut terecht. Het kan zijn dat u zich voor fysiotherapie aanvullend heeft verzekert of dat u er voor gekozen heeft om eventuele behandelingen zelf te betalen. Onze ervaring is dat de laatste jaren veel mensen minder goed verzekert bleken te zijn dan ze dachten. Dit komt omdat de laatste jaren bij veel verzekeringen de prijs van de polis wel hetzelfde was gebleven maar dat niet iedereen in de gaten had dat de pakketten waren uitgekleed.

Aanvullende verzekering
Fysiotherapie wordt beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Alleen sommige chronische aandoeningen worden vergoed uit de basisverzekering. Alle “gewone” klachten, zoals nek -, schouder -, rug- en knieklachten maar bijvoorbeeld ook alle klachten die te maken hebben met artrose of reuma worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. Zonder aanvullende verzekering moet u dan de kosten voor fysiotherapie zelf betalen.

Wat is er verzekerd vanuit de basisverzekering?
Bepaalde chronische aandoeningen worden vergoed vanuit de basisverzekering. Deze aandoening moet dan voorkomen op de lijst “chronische aandoeningen”. Bij deze aandoeningen wordt fysiotherapie vergoed vanaf de 21ste behandeling. Een aanvullende verzekering is hierbij toch heel zinvol. Met een aanvullende verzekering kunt u zich namelijk, geheel of gedeeltelijk, verzekeren voor de eerste 20 behandelingen.

Eigen risico?

U betaalt een eigen risico als u 18 jaar of ouder bent en gebruikmaakt van zorg uit het basispakket. Behalve als het over zorg gaat waarvoor geen eigen risico geldt, zoals bijvoorbeeld de huisarts en fysiotherapie in de aanvullende verzekering. De overheid heeft het verplicht eigen risico vastgesteld op € 385 voor 2018. U betaalt dus zelf de eerste € 385 aan zorgkosten die onder het eigen risico vallen. Bij de zorgverzekeraar kunt u een betalingsregeling afspreken en het eigen risico in termijnen betalen.

Belangrijk om te vermelden is dat er in de aanvullende verzekering geen eigen risico geldt voor fysiotherapie.
Alleen de eerste nota’s van zorg uit de basisverzekering komen ten laste van het eigen risico. Dan kan voor fysiotherapie zijn, maar ook voor andere zorg.

U kunt direct naar de fysiotherapie
U heeft geen verwijsbriefje nodig en u kunt meteen een afspraak maken bij de fysiotherapeut die u wenst. Voor een aantal chronische aandoeningen heeft u, om voor vergoeding van de zorgverzekeraar in aanmerking te komen, een verwijsbriefje nodig. Voor een behandeling aan huis (bij u thuis) is ook een verwijzing van een arts nodig.

Aanvullend verzekeren of niet: u kiest voor u zelf de beste optie..
Of u een aanvullende verzekering nodig heeft, hangt af van uw zorgbehoefte, het risico dat u loopt op een bepaalde aandoening/blessure en de risico afweging of u de kosten zelf wilt vergoeden of laten verzekeren. Het is ieder jaar opnieuw weer verstandig om uw situatie eens goed te bekijken en zorgverzekeraars met elkaar te vergelijken. Vergelijken loont, dat zult u al snel ontdekken. Check welke aanvullende zorgverzekering voor u voldoende dekking geeft  op ZorgverzekeringWijzer.nl

De website https://www.defysiotherapeut.com/goed-verzekerd geeft u in een oogopslag weer hoe het in 2018 zit met fysiotherapie in de basis- en de aanvullende verzekering. Op de site treft u nog veel meer informatie aan. Als u in 2018 niet voor verassing wilt komen te staan als u fysiotherapie nodig heeft dan kunt u zich bij uw fysiotherapeut of op deze site goed laten informeren.

Om precies te weten wat een polis vergoedt, moet u kijken naar de polisvoorwaarden, het vergoedingenoverzicht en de algemene verzekeringsvoorwaarden van een polis. Kijk ook goed of het soort fysiotherapie dat u nodig hebt, daadwerkelijk wordt vergoed.

Wil je meer weten over Vergoedingen fysiotherapie?
Neem dan contact op met Marjan Otten.

Bel mij terug!