Training bij COPD, Diabetes en Burnout

Bij longaandoeningen, diabetes en burnout is bewegen van groot belang.

Een actieve leefstijl heeft positieve effecten op de gezondheid. De spierkracht en het uithoudingsvermogen nemen toe en eventuele kortademigheid neemt af. Men gaat zich beter voelen, ervaart minder klachten en u kan meer aan.

COPD is een chronische obstructie van de luchtwegen (chronische bronchitis en emfyseem) met een verminderde weerstand, kortademigheid en mogelijk luchtweginfecties wat ernstige beperkingen kan opleveren in het alledaagse leven.

Diabetes (suikerziekte of DM type 2) is een aandoening waarbij het lichaam de suikerspiegel in het bloed niet meer goed kan regelen. Mensen met diabetes maken zelf niet meer het hormoon insuline aan of het lichaam reageert niet meer goed op insuline, wat normaliter de bloedsuikerspiegel reguleert. Deze aandoening leidt ook tot verminderde weerstand en vermoeidheid. Door diabetes kunnen ook de zenuwuiteinden aangetast worden, dit wordt polyneuropathie genoemd. Dit probleem kan niet worden opgelost, wel kan de fysiotherapeut u leren hier mee om te gaan zodat het veilig blijft om te bewegen.

Bij vermoeidheid vanwege overbelasting, overtraining, overspannenheid of burnout denkt men vaak aan rusten. In de eerste fase van herstel is dit belangrijk maar in de volgende fase is het juist essentieel dat men weer meer gaat bewegen, de conditie opbouwd en de accu oplaad. Een heel nauwkeurig opgesteld trainingsprogramma waarin duurtraining en ademtherapie gecombineerd worden is voor het herstel van grote waarde.

De fysiotherapeut kan u deskundig begeleiden bij het verbeteren of op peil houden van uw conditie. Misschien vindt u dit zelf moeilijk omdat u steeds benauwd of vermoeid wordt. De fysiotherapeut kan u uitleggen wat u juist wel en wat u beter niet kunt doen. In overleg en afgestemd op uw situatie stelt de fysiotherapeut een trainingsprogramma op ter verbetering van uw conditie. Eventueel krijgt u aangepaste oefeningen voor uw ademspieren (ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, oefeningen om slijm op te geven) en arm- en beenspieren. Doordat uw conditie maar ook uw zelfvertrouwen groeit, kunt u daardoor ook zelf meer gaan bewegen.

Onze fysiotherapeuten hebben een specifieke deskundigheid op het gebied van COPD, diabetes en burnout en kunnen u een speciaal op maat gemaakt beweegprogramma aanbieden waarbij u op verantwoorde manier naar een actievere leefstijl wordt begeleid.

Wil je meer weten over Training bij COPD, Diabetes en Burnout?
Neem dan contact op met Jeroen de Louw, Peter Engels of Herman Nederlof.

Bel mij terug!
COPD 2